1ste week - Reisverslag uit Hatting, Denemarken van thijswouters - WaarBenJij.nu 1ste week - Reisverslag uit Hatting, Denemarken van thijswouters - WaarBenJij.nu

1ste week

15 Augustus 2014 | Denemarken, Hatting

Het bedrijf telt 300 melkkoeien + jongvee en 120 hectare grond. het bedrijf word gerund door herman en petra de eigenaar van het bedrijf. de broer van herman (arne) werkt ook op het bedrijf die woont 1 km verderop. ze hebben ook 3 oekraieners in dienst die doen melken. daar hebben ze een programma voor gemaakt wie wanneer moet melken, zodat ze niet een hele week s'morgens en s'ávonds te hoeven melken. de even weken in het weekend melkt herman meestal zelf en kan ik dus ook mee melken. het melken gebeurt met een 2x14 rapid exit van boumatic , ze melken zo'n 3 uur als ze met zen 2e zijn.

Afgelopen week hebben we s''maandags droge koeien verzet naar het strohok die zetten ze hier 3 weken voor het afkalven neer en krijgen ze ook iets ander voer. ook hebben we nog koeien verzet van de opstartgroep naar de 1ste productiegroep. En ook weer koeien van de 1ste groep naar de 2de productiegroep. we hebben ook nog dractige pinken naar buiten gedaan, drachtig voelen bij de pinken doen ze zelf. eerst laten we ze een week rond de stal lopen zodat ze de draad goed kennen en dan mogen ze naar andere percelen waar ze met meerdere lopen. de rest van de week hebben we nog wat stalwerk gedaan want het regent eigenlijk al de hele week zon beetje. komend weekend gaat de familie naar nederland want de vader en moeder van herman en arne zijn 50 getrouwd en geven daar feest. dus ik moet nog het een en ander weten en leren.

groeten thijs