week 7 - Reisverslag uit Hatting, Denemarken van thijswouters - WaarBenJij.nu week 7 - Reisverslag uit Hatting, Denemarken van thijswouters - WaarBenJij.nu

week 7

23 September 2014 | Denemarken, Hatting

afgelopen weekend heb ik zaterdag en zondag nog mee gemolken. zondag was de mestschuif kapot (is natuurlijk altijd op zondag) dus die hebben eerst gemaakt na het melken. zondag was het ook een soort van nationale open dag in denemarken want er waren op wel een stuk of 30 bedrijven open dagen. ook bij een paar bedrijven hier in de buurt dus zijn we daar ook nog geweest. eerst bij een bedrijf met 6 robots, dit bedrijf heeft een heel aparte stal omdat hij in het landschap moest passen dus daar heeft hij ook flink subsidie voor gebeurt. het andere bedrijf was familie van de legofamilie (legoland) dus die hoefden niet op een paar centen te kijken haha is ook wel op de foto's te zien. dit bedrijf had een paardentak en een akkerbouwtak. en s'avonds hebben we nog gemolken. maandag zijn we begonnen met ploegen samen met de loonwerker zodat het zo snel mogelijk gebeurt is. de loonwerker heeft een 6 schaar en herman een 4 schaar dus het gaat nogal snel.  maandag hadden ze voor het ploegen ook nog kalk gestrooit. toen wij een paar bunder hadden geploegd zijn ze ook meteen begonnen met gras zaaien. de hele tijd zijn ze ook met het loadertje erbij geweest voor stenen die we boven ploegden zodat die meteen van het land zijn. vandaag zijn we verder gegaan met het ploegen hebben we de kopeinden afgwerkt. morgen doen we nog de andere 7,5 bunder ploegen. na het zaaien zijn we ook meteen begonnen met een trommel eroverheen te rijden zodat de kleinere stenen de grond in worden gedrukt. als er straks in het voorjaar het gras op staat kunnen ze er nog een keer met een dichte rol overheen zodat het nog een keer Word aangedrukt. vanaf vandaag is de klauwbekapper ook geweest deze komt vadaag, woensdag en donderdag. ze zijn vanmorge ook wat eerder begonnen met melken(half 5) zodat de bekapper na het melken optijd kon beginnen. ze doen de koeien groep voor groep bekappen, ze zetten eerst 1 groep in de wachtruimte achter de melkstal en dan doen ze koe voor koe door de bekapbox en dan kan hij weer terug bij de groep. ook de droge koeien en de drachtige pinken worden bekapt  (en de 2 ponny's haha